Strona główna Firma Staż. Czy zorganizowanie stażu opłaca się przedsiębiorcy?
Staż. Czy zorganizowanie stażu opłaca się przedsiębiorcy?
0

Staż. Czy zorganizowanie stażu opłaca się przedsiębiorcy?

0
0

Osoby mające status bezrobotnego i niewielkie doświadczenie często są kierowane na staż. Czy z punktu widzenia pracodawcy zorganizowanie stażu w firmie się opłaca?

Tak czy nie dla stażu?

Patrząc od strony formalnej, pracodawca zainteresowany przyjęciem na staż osoby bezrobotnej, musi spełnić szereg warunków. To zniechęca wielu przedsiębiorców, ale ci, którzy przebrnęli przez procedury, często decydują się na to rozwiązanie ponownie. Nie powinno to dziwić, jeżeli wziąć pod uwagę, że pracodawca – poza koniecznością spełnienia szeregu wymogów – może odnieść sporo korzyści.

Rozważasz zorganizowanie stażu, ale obawiasz się, że twój wysiłek nie musi się opłacić? Poniżej rozwiewamy najczęstsze wątpliwości właścicieli firm.

Gdy szukasz pracownika, ale nie stać cię na jego szkolenie

Na rynku działa wiele małych firm. Takie najczęściej nie mogą pozwolić sobie na zarezerwowanie w budżecie środków, które zostaną przeznaczone na szkolenia nowych pracowników. Ponieważ przyjęcie stażysty nie wiąże się dla pracodawcy z żadnymi kosztami (zarówno wypłatą stypendium, jak i kwestiami związanymi ze sprawami kadrowymi zajmują się pracownicy urzędu pracy), a staż trwa od kilku do nawet kilkunastu miesięcy, to pracodawca zyskuje pracownika, którego z powodzeniem może wszystkiego samodzielnie nauczyć. Po ukończeniu stażu i podpisaniu umowy, były stażysta jest odpowiednio przygotowany, aby objąć samodzielne stanowisko pracy.

Na staż najczęściej są kierowane osoby tuż po ukończeniu szkoły. To również pewna zaleta – nie mają one żadnych przyzwyczajeń nabytych w poprzednich miejscach pracy.

Gdy chcesz mieć pewność, że masz właściwą osobę na właściwym miejscu

Zmorą wielu pracodawców jest nieumiejętność skompletowania załogi. Zdarza się, że kandydat ma świetne referencje i jest osobą wykształconą, ale zupełnie nie sprawdza się na objętym stanowisku pracy. Co w takiej sytuacji? Pracodawca nie ma wielkich możliwości – pozostaje mu ponownie zorganizować rekrutację, a to kolejne koszty.

Przyjęcie stażysty pozwala nie tylko przyuczyć potencjalnego pracownika, lecz także sprawdzić, jak radzi on sobie na stanowisku, które w przyszłości mógłby objąć.

Realizacja programu stażu – to musi zapewnić pracodawca

Choć pracodawca nie ma obowiązku np. wypłacać stażyście stypendium, to pozostaje kwestia realizacji programu stażu. Na etapie ubiegania się o zorganizowanie w firmie stażu, pracodawca musi określić, czego stażysta się nauczy, czyli po prostu ustalić program.

Konieczność określenia umiejętności, jakie stażysta nabędzie w trakcie trwania stażu oznacza tyle, że pracodawca lub wyznaczony przez niego pracownik muszą poświęcić część dnia pracy na przekazanie stażyście swojej wiedzy i wdrożenie go w kolejne obowiązki.

Dostęp do bazy klientów i polityki działania firmy, czyli obawy pracodawców

Stażysta to osoba, która – prędzej czy później – pozna politykę realizowaną przez firmę, będzie miała też dostęp do całego know-how. To wywołuje uzasadnione obawy u pracodawców – taka wiedza jest cenna, a jej przekazanie np. konkurencji może negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe i pozycję firmy na rynku. Jak się zabezpieczyć przed nieuczciwym stażystą?

Pracodawca zamierzający zorganizować w swojej firmie staż powinien przede wszystkim uszczelnić przepływ informacji i ograniczyć stażyście dostęp do wiedzy, która nie jest mu niezbędna do wykonania wyznaczonych zadań. Dobrym pomysłem jest też wyznaczenie tylko jednej osoby, do której stażysta może się zwracać z prośbą o pomoc.

Mimo wątpliwości i obaw, zorganizowanie stażu opłaca się szczególnie tym pracodawcom, którzy mają ograniczony budżet lub też nie chcą spędzać wielu godzin, analizując dokumenty aplikacyjne potencjalnych pracowników.

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Księgowość, rachunkowość, finanse, przedsiębiorczość. Jeden wszechstronny biuletyn.

Email marketing powered by FreshMail