Strona główna Firma Onboarding – wyeliminuj rotację pracowników w firmie
Onboarding – wyeliminuj rotację pracowników w firmie
0

Onboarding – wyeliminuj rotację pracowników w firmie

0
0

Rotacja pracowników to niepożądane, szkodliwe i drogie zjawisko, przed którym nie wszyscy pracodawcy potrafią się uchronić. Tymczasem wdrożenie zaledwie kilku rozwiązań może skutecznie pomóc w wyeliminowaniu odchodzenia zatrudnionych z firmy.

Czy wiesz, ile kosztuje Cię rotacja pracowników?

Co do tego, że rotacja pracowników kosztuje, nie ma wątpliwości. Szacuje się, że pracodawca, który nie ma kontroli nad tym zjawiskiem, traci od 93 do 200% rocznego wynagrodzenia. Podane koszty dotyczą wyłącznie jednego stanowiska pracy. Co się na nie składa?

Odejście pracownika wiąże się z koniecznością zorganizowania rekrutacji. Poza przygotowaniem i opublikowaniem ogłoszenia na poczytnych portalach, niezbędne jest oddelegowanie pracownika (lub pracowników), którzy zajmą się przejrzeniem otrzymanych na firmową skrzynkę aplikacji. Koszty generuje również wyszkolenie przyjętej osoby.

Poza kosztami, warto wspomnieć o dezorganizacji w firmie. Jeżeli rotacja jest duża, pracodawcy ciężko wyegzekwować wykonanie przez pracowników konkretnych zadań. Dodatkowo pojawia się kwestia przepracowania zatrudnionych, bo systematycznie przybywa im obowiązków.

Czy zorganizowanie stażu opłaca się przedsiębiorcy Staż jako forma wdrażania nowych pracowników.
Czy zorganizowanie stażu opłaca się przedsiębiorcy?

Onboarding – sposób na rotację pracowników

Duży wpływ na to, czy rotacja pracowników będzie miała w firmie, czy też nie, jest podejście samego pracodawcy do nowych pracowników i sposób organizacji pracy. Onboarding to proces adaptacji osób, które zostały zatrudnione, do nowego miejsca. Wyróżnia się trzy etapy onboardingu:

  • przed pierwszym dniem pracy zatrudnionego

Pierwszy dzień w nowym miejscu pracy zawsze jest stresujący. Jeszcze gorzej jest, gdy przychodząc do firmy, pracownik nie ma gdzie usiąść, a pozostali nie wykazują nim żadnego zainteresowania. Aby wyeliminować taką sytuację, wystarczy odpowiednio zadbać o stanowisko wyłonionej w rekrutacji osoby.

Firmy, które kładą naciska na onboarding, często przygotowują poradnik w formie broszury dla nowych pracowników. Tak robi choćby firma Warby Parker – amerykański producent okularów przeciwsłonecznych. Poradnik jest wysyłany pracownikowi na jego skrzynkę mailową pod koniec pierwszego dnia pracy. Niektóre firmy idą dalej, bo wdrażają kompleksowe, nawet kilkutygodniowe szkolenie. Przykładem może być Facebook, który wysyła nowych pracowników działu IT na 6-tygodniowe szkolenie.

  • pierwszy tydzień pracy zatrudnionego

W pierwszym tygodniu pracy pracownik poznaje współpracowników i miejsce, w którym będzie pracował. Niektóre firmy przykładają do tego bardzo dużą uwagę. Przykładowo Netflix realizuje taką politykę, zgodnie z którą każda nowa osoba poznaje nie tylko współpracowników, lecz także zarząd firmy. Jak twierdzą jej przedstawiciele, takie rozwiązanie pozwala poczuć się dopiero co przyjętej do pracy osobie częścią zespołu.

Podczas pierwszych dni pracy pracownik jest małymi krokami wdrażany w swoje obowiązki. W tym czasie onboarding polega na pomocy zatrudnionemu w jego codziennych zadaniach i udzielaniu mu odpowiedzi na jego pytania. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest wdrażanie nowej osoby przez doświadczonego pracownika, który pracuje na podobnym stanowisku.

  • etap aż do momentu osiągnięcia przez pracownika samodzielności

W niektórych firmach ten etap trwa miesiąc, w innych trzy miesiące lub nawet rok. W tym czasie pracownik wykonuje swoje obowiązki samodzielnie, ale wciąż jest kontrolowany, w każdej chwili może też zwrócić się z pytaniami do bardziej doświadczonych kolegów. Takie rozwiązanie daje pracownikowi poczucie bezpieczeństwa – choć dobrze zna on już swoje obowiązki i środowisko, w którym pracuje, wciąż może liczyć na wsparcie.

Adaptacja pracownika – czasochłonna, ale opłacalna

Onboarding na pewno jest czasochłonny – pracodawca i zespół muszą przygotować się na przyjście nowej osoby do firmy. Jednak poświęcenie czasu osobie przyjętej do pracy opłaca się. W ten sposób można zyskać oddanego pracownika, a przy okazji wyeliminować negatywne i kosztowne zjawisko rotacji.

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez BrainSHARE IT sp. z o.o. oraz partnerów handlowych BrainSHARE swoich danych osobowych w zakresie niezbędnym do obsługi zgłoszenia

Email marketing powered by FreshMail