Strona główna Firma Odpowiedzialność, ergonomia, ekologia – po tym poznasz firmę, której nie jest wszystko jedno
Odpowiedzialność, ergonomia, ekologia – po tym poznasz firmę, której nie jest wszystko jedno
0

Odpowiedzialność, ergonomia, ekologia – po tym poznasz firmę, której nie jest wszystko jedno

62
0

Czym jest odpowiedzialny biznes? To pojęcie to nie pusty frazes ani zabieg wizerunkowy. Kryje się pod nim cała filozofia działania, rozumiana jako szereg świadomych wyborów, mających przybliżać przedsiębiorstwo do zrównoważonego funkcjonowania. Pierwszy krok do zbudowania odpowiedzialnej firmy? Trzeba uwierzyć w to, że małe rzeczy mają znaczenie, a drobne zmiany mogą przynieść wielki efekt.

Ergonomiczne stanowiska pracy

Odpowiedzialny szef to szczęśliwsi pracownicy. Ta postawa u pracodawców przejawia się w braniu sobie do serca dobra zatrudnionych osób – począwszy od kwestii tak fundamentalnej jak ergonomia miejsca pracy. Pod pojęciem ergonomii rozumiemy w pierwszej kolejności wyposażenie biura w infrastrukturę (oświetleniową, socjalną, sanitarną itp.), sprzęty i meble sprzyjające komfortowi pracy, ale też zdrowiu pracowników. Praca, w której spędzamy 1/3 każdego dnia, musi się odbywać w warunkach zapewniających skupienie i wspierających produktywność. Odpowiednio doświetlone pomieszczenia, wygodne biurka i wyposażone w podłokietniki fotele z możliwością regulacji wysokości siedzenia – to absolutne podstawy biurowej ergonomii.

Bez IT jak bez ręki

Nie bylibyśmy sobą, gdybyśmy nie wspomnieli w tym miejscu o naszym koniku – nowych technologiach! Szybki i wygodny dostęp do informacji to dziś konieczność, ale mocne łącze internetowe to nie wszystko. Jeżeli chcemy wymagać od naszych podwładnych efektywności, to naszym zadaniem jest wyposażyć ich w narzędzia, które pomogą im wykazać się świetnymi rezultatami. Co mamy na myśli? Weźmy za przykład chociażby kastomizowalne rozwiązania informatyczne. Dopasowane do profilu działalności programy komputerowe przyspieszają i optymalizują pracę, poprawiając tym samym wydajność zespołu. Specjalistyczne oprogramowanie to inwestycja, z której korzyści mogą czerpać obie strony – szef i pracownik!

Ekozwyczaje

Jesteśmy zdania, że odpowiedzialne podejście do prowadzenia biznesu przejawia się również w dbaniu o środowisko naturalne. Każda działalność wiąże się z generowaniem dużego zużycia mediów, produkcją sporych ilości śmieci, nierzadko także ze szkodami środowiskowymi. Jak to zmienić? Najprościej zacząć od drobnych modyfikacji: segregacji odpadów, oszczędzania wody, prądu i materiałów biurowych. Tu swoją małą cegiełkę dokładamy my – SaldeoSMART! Poprzez wyeliminowanie potrzeby drukowania dokumentów przyczyniamy się do zmiany nawyków i świadomości księgowych w wielu firmach. Mniej drukowania oznacza nie tylko mniejsze zużycie papieru, ale też dłuższe życie urządzeń biurowych. Na tym prostym przykładzie łatwo się przekonać, że dbałość o środowisko przynosi też oszczędności w budżecie firmy.

Społeczna odpowiedzialność biznesu

Obecnie w dobrym tonie jest prowadzenie inicjatyw, które nie mają na celu przynosić zarobków, ale służą dobru społecznemu. Dlatego też jednym z zyskujących na popularności elementów strategii zarządzania firmami jest tzw. społeczna odpowiedzialność biznesu (corporate social responsibility, w skrócie CSR). Może ona polegać na angażowaniu się firmy w działania ukierunkowane na poprawę jakości życia społeczności lokalnej na terenie miejscowości, w której działa. CSR buduje poczucie przynależności, wzmacnia więzi między pracownikami, daje im poczucie sprawczości, możliwość realizacji potrzeby dawania i wolontariatu. Odpowiedzialna firma edukuje nie tylko swoich pracowników, ale i klientów, kontrahentów oraz okolicznych mieszkańców. CSR nie jest działaniem zarezerwowanym dla wielkich firm. W praktyce każda, nawet najmniejsza firma może znaleźć obszar, w którym zechce się rozwijać jako społecznie odpowiedzialna.

Dzielenie się dobrem

Prowadzenie firmy daje nam również szerokie pole do działalności filantropijnej. W co się zaangażować? Najlepiej poprosić pracowników o podpowiedzi i pomysły, bo co dwie głowy to nie jedna. Czasem coś, co dla nas jest wadliwym produktem lub odpadem, może mieć wartość dla innej osoby. A może działalność firmy jest na tyle ciekawa, by otworzyć jej drzwi dla ludzi z zewnątrz? Być może uda się zorganizować zajęcia dla dzieciaków z domu dziecka albo warsztaty dla seniorów? Kolejną opcją może być zachęcenie pracowników do udziału w akcjach charytatywnych organizowanych przez organizacje pozarządowe, takich jak honorowe krwiodawstwo, Poland Business Run, Szlachetna Paczka czy Sprzątanie Świata. Firmowa drużyna szlachetnych serc to powód do dumy, a możliwości do zaangażowania się jest sporo. Życzymy wielu pomysłów!

 

 

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Księgowość, rachunkowość, finanse, przedsiębiorczość. Jeden wszechstronny biuletyn.

Email marketing powered by FreshMail