Strona główna Firma Niewypłacalny klient – jak go uniknąć?
Niewypłacalny klient – jak go uniknąć?
0

Niewypłacalny klient – jak go uniknąć?

0
0

Dobry kontrahent to taki, który płaci w terminie za nabyty towar lub usługę. Niestety, coraz częściej przedsiębiorcy spotykają na swojej biznesowej drodze klientów, dla których uczciwość niekoniecznie jest najważniejszym priorytetem. Jak zatem rozpoznać, że na naszej drodze pojawił się niewypłacalny klient i nie popaść w finansowe tarapaty?

Nie jest tajemnicą, że największym problemem w nieterminowych spłatach należności są odroczone faktury. To one bowiem dają okazję do nadużyć, które mogą skutkować nie tylko poważnymi problemami z płynnością finansową firmy, ale też nieodwracalnymi stratami wizerunkowymi. Na szczęście, istnieją sprawdzone sposoby na zweryfikowanie uczciwości naszego klienta, zanim jeszcze zaczniemy zastanawiać się, czy w tym miesiącu kontrahent ponownie będzie próbował nas przechytrzyć.

Nie wierz klientowi „na słowo”

Choć stabilność firmy związana jest przede wszystkim z pozyskiwaniem nowych klientów, to w pogoni za kolejnym zleceniem zapominamy, że nie każdy interesariusz może być wart tego zachodu. W biznesowym pędzie łatwo jest przeoczyć niuanse, które mogą wskazywać na nieuczciwe zamiary naszego kontrahenta. Jednym z nich jest nieustanne przekładanie terminu spłaty i wodzenie za nos, co zresztą bardzo ułatwiają transakcje z odroczonym terminem płatności.

Mimo że ciężko jest jednoznacznie wskazać potencjalnego oszusta, to można się przed wyzyskiem odpowiednio i zawczasu zabezpieczyć. Wystarczy po prostu pobierać większą część lub całość należnej kwoty z góry – taktyka ta jest skuteczna również w przypadku sprzedaży usług w systemie abonamentowym, gdzie w sytuacji braku wpływu środków na konto odłączamy takiego klienta od usługi.

Czy taka zmiana reguł gry może źle wpłynąć na biznesowe relacje? Oczywiście, że nie! Dojrzali i uczciwi przedsiębiorcy cenią sobie zaradnych partnerów w biznesie i postrzegają tego rodzaju zabiegi jako przejaw przedsiębiorczości, co tylko potęguje zaufanie, jakim darzą naszą firmę.

Nie bój się zrezygnować ze współpracy

Co zrobić z klientem, który sprawia wyłącznie problemy lub – co gorsza – przyczynia się do utraty płynności finansowej naszej firmy? Odpowiedź jest prosta: zrezygnować z takiej współpracy. Na nic nam kontrahent, który jest jedynie źródłem strat i ogromnego stresu. W biznesie powinniśmy szanować nie tylko swoich klientów i współpracowników, ale przede wszystkim siebie samych. Czasami lepiej jest odciąć się od nierzetelnego kontrahenta, zwłaszcza takiego, który mimo wielu próśb i upomnień ani myśli o zmianie swojego zachowania i uregulowaniu wpłat.

Nie zapominajmy, że w sytuacjach podbramkowych możemy skorzystać również z całego wachlarza usług windykacyjnych, dzięki którym stwarzamy sobie szansę na odzyskanie pieniędzy. W przypadku małych płatności niezastąpiona jest usługa faktoringu, z której obecnie mogą korzystać również niewielkie przedsiębiorstwa. Co więcej, unikamy wówczas bezpośredniego (i kosztownego!) wkroczenia z klientem na ścieżkę wojenną, z czym nierzadko wiąże się skorzystanie z metody tradycyjnej windykacji.

W jak windykacja. Co warto wiedzieć na temat windykacji?

Przeciągające się spłaty zaległych należności to bolączka wielu przedsiębiorców, którzy nie wiedzą jak poradzić sobie z nieuczciwym klientem. Warto wówczas przeanalizować taką współpracę i zastanowić się, czy jej sztuczne podtrzymywanie nie zagrozi przede wszystkim płynności finansowej firmy. I choć istnieje szereg sposobów na uniknięcie nierzetelnego kontrahenta czy też odzyskanie utraconych pieniędzy, to o wiele trudniej jest odbudować dobry wizerunek przedsiębiorstwa, na którym wskutek niewypłacalności pojawiła się głęboka rysa.

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez BrainSHARE IT sp. z o.o. oraz partnerów handlowych BrainSHARE swoich danych osobowych w zakresie niezbędnym do obsługi zgłoszenia

Email marketing powered by FreshMail