Strona główna Księgowy Nietypowe koszty w firmie – sprawdź, jakie wydatki możesz do nich zaliczyć!
Nietypowe koszty w firmie – sprawdź, jakie wydatki możesz do nich zaliczyć!
0

Nietypowe koszty w firmie – sprawdź, jakie wydatki możesz do nich zaliczyć!

0
0

Prowadzenie własnego biznesu związane jest z wieloma zobowiązaniami podatkowymi, do których zaliczamy m.in. regularne opłacanie podatku dochodowego. Przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych albo liniowo mają możliwość pomniejszenia kwoty tego podatku o koszty uzyskania przychodów.

I choć o możliwości rozliczenia standardowych wydatków wie z pewnością każdy biznesmen, to warto pamiętać, że istnieją poza nimi nietypowe koszty w firmie, dzięki którym kwota podatku może okazać się jeszcze niższa!

Standardowe koszty prowadzenia biznesu

Mimo że każdy rodzaj działalności gospodarczej rządzi się swoimi prawami, to część z tych reguł i atrybutów  jest wspólna niemal każdemu biznesowi. Zaliczamy do nich np. najpopularniejsze koszty prowadzenia firmy, skrupulatnie rozliczane przez każdego przedsiębiorcę. Należą do nich m.in. koszty środków trwałych, towarów handlowych czy podstawowych materiałów, wydatki na czynsz i wyposażenie biura, rachunki za media i usługi telekomunikacyjne, koszty reklamy, usług outsourcingowych, wynagrodzenia pracownicze, opłaty bankowe i licencyjne, koszty związane z użytkowaniem pojazdów i wiele, wiele innych.

Koszty stałe w firmie Jakie koszty stałe najczęściej występują w firmie? Przeczytaj nasz artykuł

Nietypowe koszty w firmie a kłopoty ze skarbówką

Warto pamiętać, że za koszt uzyskania przychodu uznajemy każdy wydatek, który ma bezpośredni wpływ na firmowe zyski. Innymi słowy: między kosztem a zyskiem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Niestety, wielu przedsiębiorców wykazuje się zbytnią elastycznością w interpretowaniu tej zależności i wlicza w firmowe wydatki również te, które związane są z życiem poza pracą. Jest to duży błąd, ponieważ urzędy skarbowe kwestionują tego rodzaju koszty i w trakcie kontroli wymagają od właściciela firmy udowodnienia ich bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przychodami.

Co ciekawe, istnieje szereg nieoczywistych wydatków, które bez obaw można uznać za koszty prowadzenia działalności gospodarczej. I choć w każdym przypadku zasadność takiego rozliczenia uzależniona będzie przede wszystkim od specyfiki danego biznesu, to z pewnością warto zapoznać się z przykładami najbardziej nieoczywistych kosztów firmowych.

Jedzenie i alkohol

Tego rodzaju wydatki możemy z powodzeniem zakwalifikować do kosztów uzyskania przychodu nie tylko wtedy, kiedy nimi handlujemy. Żywność i napoje procentowe uznajemy za wydatek firmowy również w takich sytuacjach, jak poczęstunek dla klientów lub pracowników zatrudnionych na umowę o pracę.

Co najważniejsze, produkty spożywcze i napoje alkoholowe z powodzeniem mogą zostać wliczone w poczet firmowych kosztów w przypadku działalności związanej z vlogowaniem lub blogowaniem, kiedy to twórca zobowiązuje się do reklamy danego artykułu oraz używa poszczególnych produktów do przygotowania treści umieszczanych w Internecie.

Warto wiedzieć, że w przypadku blogów o treści kulinarnej do kosztów prowadzenia działalności zaliczamy również naczynia używane podczas pracy (oczywiście w ilościach, które rzeczywiście wykorzystujemy podczas przygotowywania wpisów).

Ubrania i okulary dla pracowników

Nietrudno się domyślić, że najbardziej bezproblemowe będzie wliczenie w koszty zakupu odzieży ochronnej oraz wszelkiego rodzaju niezbędnych do pracy uniformów. W przypadku odzieży eleganckiej lub codziennej należy najpierw upewnić się, że posiada ona widoczne logo naszej firmy – wówczas możemy używać takiej garderoby podczas codziennych spotkań z klientami i z powodzeniem zakwalifikować jej koszt jako wydatek na reklamę firmy.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku biznesu związanego z blogowaniem lub vlogowaniem – jeżeli zajmujemy się tematyką modową lub urodową, to za wydatek firmowy uznawane są wszelkie ubrania, akcesoria, kosmetyki oraz przybory używane bezpośrednio w ramach tworzenia treści w Internecie.

Ponadto, jeżeli nasi pracownicy spędzają przed komputerem połowę czasu przeznaczonego na pracę, spokojnie możemy uznać także koszt zakupionych dla nich okularów za taki, który bezpośrednio wpływa na uzyskanie przychodu. Co ciekawe, zasada ta ma swoje zastosowanie również w przypadku szkieł kontaktowych.

Koszty utrzymania psa lub kota

Choć na pierwszy rzut oka punkt ten może wydawać się nieco absurdalny, to w rzeczywistości bardzo łatwo udowodnić związek pomiędzy posiadaniem psa lub kota a przychodami danej firmy. Chodzi przede wszystkim o zabezpieczenie źródła przychodów, czyli pilnowanie przez zwierzęta terenu przedsiębiorstwa oraz zasobów w magazynach.

Jeżeli rodzaj prowadzonej działalności na to pozwala, w poczet wydatków firmowych możemy wliczyć wówczas karmę dla zwierząt, niezbędne akcesoria, koszty wizyt u weterynarza, szczepień, zabiegów oraz leków.

Książki i szkolenia

Warto pamiętać, że koszt wszelkiego rodzaju literatury i prasy branżowej także zalicza się do wydatków firmowych. Podobnie jest ze szkoleniami i kursami specjalistycznymi, związanymi z prowadzoną działalnością gospodarczą – w tym przypadku musimy jednak udowodnić, że dane szkolenie można od razu powiązać ze zwiększeniem przychodu, np. zakupiliśmy kurs języka włoskiego ze względu na kontrakt z włoskim kontrahentem.

Obniżanie podatku dochodowego to w naszym kraju tzw. temat rzeka: jedni przedsiębiorcy nie ryzykują i w koszty wliczają jedynie standardowe, “bezpieczne” wydatki, inni z kolei liczą na uśmiech losu (i nieuwagę urzędu skarbowego), kwalifikując do wydatków firmowych niemal każdy, dodatkowy koszt.

Tymczasem w wielu przypadkach można zupełnie bezproblemowo uzasadnić nietypowe zakupy – wystarczy tylko podejść do kwestii obniżania kwoty podatku z rozsądkiem i doskonale orientować się, z czym się je prowadzenie danego rodzaju działalności gospodarczej.

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez BrainSHARE IT sp. z o.o. oraz partnerów handlowych BrainSHARE swoich danych osobowych w zakresie niezbędnym do obsługi zgłoszenia

Email marketing powered by FreshMail