Strona główna Firma Najlepszy dostawca – jak go wybrać spośród wielu?
Najlepszy dostawca – jak go wybrać spośród wielu?
0

Najlepszy dostawca – jak go wybrać spośród wielu?

56
0

Prowadząc działalność bardzo często jesteśmy raz dostawcą usług lub towarów a raz kupującym. Znajomość obu punktów widzenia jest niezwykle przydatna i w praktyce przekłada się na lepszą współpracę między firmami. W pozyskiwaniu nowych kontrahentów warto także wykorzystać zasady Open Innovation.

Jakie kryteria są stosowane przy wyborze dostawców?

Bardzo często przy wyborze dostawców towarów lub usług kupujący kieruje się ceną. Nie jest to jednak wystarczające kryterium, ponieważ tanie nie zawsze znaczy odpowiednio dobre. Coraz częściej większe znaczenie mają także rekomendacje czy opinia o firmie, jakość proponowanych usług, gwarancje, serwis, terminowość realizacji zamówień a nawet lokalizacja firmy. Ogólnie kryteria zależą od rodzaju relacji biznesowej (długofalowa, jednorazowa, dostawca strategiczny), można je przyporządkować do czterech zbiorczych grup: sytuacja finansowa, doświadczenie rynkowe, odpowiedzialność w biznesie (CSR), nastawienie na długotrwałe relacje (za Marketplanet). Tak naprawdę proces oceny i wyboru dostawców powinien być dopasowany do firmy i uwzględniać najważniejsze dla niej kwestie wraz z ich ważnością.

Co zrobić, aby kupujący wybrał moją ofertę?

Oczywiście przedstawić najlepszą propozycję. Kluczowym pytaniem jest, na co zwrócić uwagę, aby to właśnie oferta naszej firmy była najlepsza dla potencjalnego nabywcy. Zanim ją przedstawisz dokładnie zapoznaj się z oczekiwaniami i potrzebami kupującego. To zaoszczędzi czasu przede wszystkim Tobie, gdyby okazało się, że z jakiegoś powodu, Twoja firma nie spełnia wszystkich kryteriów zawartych w zapytaniu ofertowym. O klienta czasem należy powalczyć, ale bywa niestety też tak, że nie dla każdej firmy nasza oferta jest najlepsza. W takim wypadku lepiej przeznaczyć czas i energię na innego klienta, z którym współpraca ma większe szanse.

Nurt Open Innovation – co to jest i jak to wykorzystać?

Trend Open Innovation w Polsce jest coraz lepiej znany i coraz częściej stosowany we współpracy między firmami. O co chodzi? Open Innovation zakłada, że firmy nie powinny polegać wyłącznie na swoich własnych rozwiązaniach/ badaniach, ale aby się efektywnie rozwijać, powinny nabywać patenty lub licencje na różnego rodzaju nowatorskie rozwiązania od innych firm – produkty, usługi, jak również know how. To ogromne pole do popisu dla dostawców, którzy mogą konkurować z innymi firmami współpracą i doradztwem w zakresie wyboru właściwych dla firmy rozwiązań. Jak to zastosować w praktyce? Podczas rozmowy z potencjalnym nowym kontrahentem zapytaj czego potrzebuje, jakie są jego oczekiwania, co jest ważne a co kluczowe przy wyborze towaru lub usługi. A następnie doradź – pokaż, że zależy Ci na współpracy i możesz dostarczyć to, czego ta firma potrzebuje.

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Księgowość, rachunkowość, finanse, przedsiębiorczość. Jeden wszechstronny biuletyn.

Email marketing powered by FreshMail