Strona główna Klient Biura Metoda SMART – czyli jak poprawnie formułować swoje cele
Metoda SMART – czyli jak poprawnie formułować swoje cele
0

Metoda SMART – czyli jak poprawnie formułować swoje cele

0
0

Wyznaczanie sobie celów wydaje się być rzeczą niesprawiającą przedsiębiorcom większych problemów. W rzeczywistości jednak większość z nas nie potrafi dobrze sformułować określonych koncepcji, nierzadko realizując wyłącznie te narzucone przez kogoś innego. Z pomocą przychodzi metoda SMART, która pomaga stworzyć właściwy plan działania oraz stawia przede wszystkim na nieustanny rozwój i zwiększanie własnej motywacji. Co kryje się za pojęciem SMART i jak wykorzystać tę technikę w biznesie?

Metoda SMART – co to jest?

Cała tajemnica metody SMART kryje się w poniższym rozwinięciu pięciu cech warunkujących poprawne sformułowanie celu:

  • S – szczegółowy (specific)
  • M – mierzalny (measurable)
  • A – ambitny (achievable)
  • R – realny (relevant/realistic)
  • T – terminowy (timely defined)

W praktyce wygląda to tak, że działając w zgodzie z tymi pięcioma wytycznymi, zwiększamy swoje szanse na zrealizowanie planu działania i osiągnięcie sukcesu.

Sprecyzuj swoje oczekiwania

Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez ludzi jest zbyt ogólnikowe formułowanie celów. Wystarczy przyjrzeć się bliżej wszystkim postanowieniom noworocznym, o których ginie słuch już po paru tygodniach. Nic w tym dziwnego, wszak brak szczegółowego planu działania jest największym złodziejem motywacji i najlepszym usprawiedliwieniem dla jej braku jednocześnie. Aby wyjść z tego zamkniętego koła wystarczy po prostu dokładnie określić, co chcemy osiągnąć, w jaki sposób oraz w jakim przedziale czasowym.

Zmierz się z efektami

Nigdy poważnie nie podejdziemy do realizacji jakiegokolwiek planu, jeśli nie będzie on zakładał regularnego monitorowania naszych postępów. Wszak o wiele łatwiej porzucić zamiary, których nikt nie będzie w stanie zweryfikować. Dlatego tak ważne jest wyznaczenie mierzalnego celu, umożliwiającego rzetelne kontrolowanie kolejnych etapów jego realizacji.

Zero nudy, maksimum ambicji

Zastanawialiście się kiedyś, co się dzieje, kiedy przystępujemy do realizacji banalnego zadania? Nasza motywacja drastycznie spada, ponieważ nie potrzebujemy jej aż tak wiele, aby cel został osiągnięty. Niestety zbyt łatwe cele szybko się nudzą, a co gorsza, mogą mieć bardzo zły wpływ na poczucie satysfakcji. Aby przełamać ten impas należy stworzyć cel, który będzie dla nas ambitny i atrakcyjny jednocześnie. Kiedy włożymy trochę trudu w jego realizację, korzyści z jego osiągnięcia dostarczą nam podwójnej dawki radości.

Twardo stąpaj po ziemi

Choć ambitne pomysły z pewnością motywują do działania i zasługują na duży szacunek, to należy unikać formułowania zbyt trudnych i nierealnych celów, którym nie będziemy w stanie podołać. Snucie wizji rozwoju firmy mających mało wspólnego z rzeczywistością to pięta achillesowa wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych początkujących. Kiedy nie mamy zasobów na przeskoczenie wysoko postawionej poprzeczki, nasze ambicje zaczynają zżerać plan działania od środka. Rośnie frustracja i poczucie niskiej skuteczności, co w skrajnym przypadku może prowadzić nawet do wypalenia zawodowego. Dobrze sformułowany cel to taki, który jest trudny, ale możliwy (!) do zrealizowania!

Deadline czyni cuda

Jednym z najpopularniejszych terminów określających czas wykonania jakiegoś zadania jest słowo „kiedyś”. Nic w tym dziwnego, wszak śpimy spokojniej wiedząc, że mamy miesiąc, dwa lata albo dekadę na osiągnięcie jakiegoś celu. Niestety, w praktyce wygląda to tak, że zadania nieulokowane w czasie po prostu giną pośród wyzwań stawianych nam przez codzienność. O ileż łatwiej jest pracować systematycznie, na podstawie wcześniej ustalonego harmonogramu!

Metoda SMART to jedna z najskuteczniejszych technik pozwalających na właściwe określenie pożądanych rezultatów oraz drogi do ich osiągnięcia. Co najważniejsze, można ją stosować nie tylko w biznesie, ale również w codziennym życiu, które często decyduje o naszych zawodowych poczynaniach. Dlatego zanim kolejny raz porzucisz jakiś plan, najpierw przeanalizuj go pod kątem zgodności z pięcioma cechami SMART i wprowadź niezbędne poprawki.

Jeśli chcesz poznać więcej porad dla firm, przeczytaj tekst na temat tworzenia biznesplanu.

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez BrainSHARE IT sp. z o.o. oraz partnerów handlowych BrainSHARE swoich danych osobowych w zakresie niezbędnym do obsługi zgłoszenia

Email marketing powered by FreshMail