Strona główna Klient Biura Logotyp twojej firmy – o czym pamiętać, przy jego zamawianiu
Logotyp twojej firmy – o czym pamiętać, przy jego zamawianiu
0

Logotyp twojej firmy – o czym pamiętać, przy jego zamawianiu

0
0

Logotyp nie jest elementem niezbędnym do prowadzenia firmy, ale identyfikacja wizualna zdecydowanie pomaga w prowadzeniu działań marketingowych i pozwala budować wizerunek firmy. Jak zabezpieczyć swoje interesy przy kupowaniu logotypu?

Logotyp na zamówienie czy z bazy?

Logotyp (lub pełną identyfikację wizualną, na którą składać się może również kolorystyka, krój stosowanego pisma w korespondencji oficjalnej, wygląd materiałów promocyjnych itd.) można zamówić bezpośrednio u grafika bądź w agencji reklamowej lub zdecydować się na zakup już gotowego projektu (służą do tego bazy grafik – np. freepik, looopenstock itd.). W tym drugim przypadku, z reguły kupujemy licencję na użytkowanie, zatem ryzykujemy tym, że projekt nie będzie indywidualny i może okazać się, że tym samym znakiem posługuje się też inna  firma.

Rozwiązaniem wydaje się zrobienie logotypu na zamówienie przez grafika bądź agencję. Okazuje się jednak, że nawet zamówienie logotypu, nie zawsze daje gwarancje tego, że będziesz jedynym użytkownikiem zamówionego znaku. Wszystko zależy bowiem i od tego, jak skonstruowana będzie umowa między twoją firmą, a wykonawcą. Na co uważać przy zamawianiu i kupowaniu logotypu?

Umowa z wykonawcą logotypu  – prawa autorskie i prawo do wyłącznego korzystania z logotypu

Abyś mógł korzystać z wykonanego projektu logotypu, musisz zawrzeć stosowną umowę z wykonawcą projektu (agencją lub grafikiem). Podstawą o jaką musisz zadbać, to nabycie autorskich praw majątkowych do logotypu. Pozwalają ci one na korzystanie ze znaku i czerpanie z niego korzyści. Prawa autorskie majątkowe są nierozerwalnie związane z tzw. polami eksploatacji, czyli tym, w jaki sposób i gdzie, może być wykonywany utwór. Umowa musi zawierać listę owych pól, czyli wyraźnie wskazywać na to, jak będziesz z dzieła (logotypu) korzystał.

Prawo autorskie w Internecie Prawo autorskie w Internecie – jak go nie złamać, co trzeba wiedzieć

W praktyce, w umowach o przekazanie praw majątkowych do utworu stosuje się zapis o tym, że przeniesienie praw następuje bez ograniczeń terytorialnych i czasowych (abyś mógł korzystać ze znaku zawsze i wszędzie) oraz na wszystkich znanych polach eksploatacji, w szczególności zaś na konkretnych obszarach (np. w druku). Przykładowe pola eksploatacji wymienione są również w art 50 Ustawy o Prawie Autorskim). Musisz pamiętać o tym, by je w umowie wymienić i zrobić to jak najszerzej. W przeciwnym razie może okazać się, że np. możesz drukować swoje logo na papierze firmowym, ale już nie możesz wprowadzić go na stronę internetową, bo nie zawarłeś w umowie takiego pola eksploatacji jak Internet.

Pola eksploatacji

Niestety nie można zawrzeć w umowie klauzuli o potencjalnych przyszłych polach eksploatacji (a przecież może okazać się, że kiedyś powstanie nowe medium). Przykładowo, choć niektórym będzie w to trudno uwierzyć, kiedyś nie było Internetu – zatem nie wszystkie utwory, które można np. drukować, można wprowadzać do Internetu.  Na szczęście prawo mówi o tym, że (w art 49 Ustawy o Prawie Autorskim) korzystanie z utworu powinno być zgodne z jego charakterem i przeznaczeniem oraz przyjętymi zwyczajami. Dzięki temu są szanse, że nawet w momencie powstania nowych pól eksploatacji i tak będziesz mógł na nich korzystać ze swojego logo.

Prawo do dysponowania dziełem

W umowie koniecznie musi również znaleźć się zapis o wyłącznym prawie do dysponowania dziełem. Dzięki temu, grafik nie będzie mógł twojego logo odsprzedać ani wykorzystać w innych celach. Warto również zawrzeć zapis o tym, że wraz z przejęciem dzieła, przejmujesz wszystkie pliki źródłowe.

Uwaga! Jeśli logotyp wykonuje ci syn brata, pociotek kuzynki szwagierki sąsiada lub jakakolwiek inna osoba, która robi to „po znajomości” lub „za darmo do portfolio” to również musisz zawrzeć umowę o przekazanie praw majątkowych (w przypadku braku wynagrodzenia, wpisz, że prawa zostają przekazane nieodpłatnie, a wykonawca zrzeka się roszczeń). Robisz to po to, by jeśli twoja firma osiągnie sukces, grafik nagle nie przypomniał sobie po 10 latach, że jednak może na tym zarobić.

Zgoda na wykonywanie praw zależnych

Grafik zrobił ci ciekawe logo w kolorze czerwonym, a ty po 5 latach działania firmy zdecydowałeś się zmienić kolory firmowe na pomarańczowo – granatowe. Chcesz zatem „przemalować” logo. Możesz to oczywiście zrobić, ale tylko wtedy, kiedy masz zgodę na wykonywanie praw zależnych do logotypu. Autorskie prawa zależne pozwalają dokonywać zmian, przeróbek i adaptacji w dziele. Bez nich, możesz korzystać z logotypu tylko i wyłącznie w takiej formie, w jakiej go otrzymałeś i nie możesz nic w nim zmienić.

personalizacja faktury Logotyp jest ważnym elementem w personalizowaniu faktur sprzedażowych. Zobacz, jak to zrobić w SaldeoSMART

Dodatkowe klauzule, które pozwalają ci się zabezpieczyć przed roszczeniami

Pamiętaj również o tym, by zabezpieczyć swoje interesy na wypadek nieuczciwości grafika. Może się przecież okazać, że choć grafik obiecał, że zrobi logotyp od podstaw i jest to jego autorski pomysł, to tak naprawę skopiował cudze, znalezione w Internecie dzieło.

Jeśli tak się stanie, możesz nawet latami o tym nie wiedzieć, dopóki ktoś nie zapuka do twoje firmy z pozwem o bezprawne korzystanie z utworu wraz z roszczeniem odszkodowawczym. Jeśli w umowie z grafikiem nie będziesz mieć odpowiednich zabezpieczeń, twoje tłumaczenie, że „nie wiedziałeś, że grafik skopiował logo” będzie nic nie warte.

W umowie musisz zatem zawrzeć klauzulę, zgodnie z którą grafik / agencja reklamowa oświadcza, iż posiada pełne prawa autorskie do dzieła, a w razie roszczeń osób trzecich (czyli jeśli ktoś się zgłosi do ciebie i powie, że bezpodstawnie używasz jego pracy) przejmie te roszczenia i poniesie pełną odpowiedzialność.

Formaty plików, w jakich odbierasz logotyp i/ lub księgę znaków

Nie musisz tego zawierać w umowie, ale pamiętaj, by odebrać dzieło w sposób, który zapewni ci możliwość pełnego z niego korzystania. Chodzi tu o to, by format i forma w jakiej otrzymasz logotyp pozwalała ci na to, by z niego korzystać bez ograniczeń, a nawet wprowadzać modyfikację.  Warto zadbać o to, by mieć następujące formaty:

  • .EPS – plik wektorowy otwierany programem Adobe Illustrator. Używany do druku.
  • .PDF – plik wektorowy, możliwy do otworzenia w Adobe Reader.
  • .PNG – plik rastrowy, może mieć transparentne tło. Używany w Internecie (jako zdjęcie, podpis).

Jeśli już zamówiłeś logotyp i nie masz umowy – czym prędzej to uzupełnij. Aby nie okazało się po latach, że brak dopełnienia formalność kosztuje cię naprawdę sporo!

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Księgowość, rachunkowość, finanse, przedsiębiorczość. Jeden wszechstronny biuletyn.

Email marketing powered by FreshMail