Strona główna Firma Jak zadbać o płynność finansową firmy?
Jak zadbać o płynność finansową firmy?
0

Jak zadbać o płynność finansową firmy?

0
0

Czasy pandemii są prawdziwym sprawdzianem dla przedsiębiorstw. Niesprzyjające warunki powodują, że utrzymanie płynności finansowej naszego przedsiębiorstwa stanowi wyzwanie. Jak firmy powinny zadbać o płynność finansową, tak aby wyjść obronną ręką z trudnej sytuacji?

Zdolność do terminowego regulowania zobowiązań to kluczowy element każdego biznesu. Do stałych zobowiązań firm zaliczamy między innymi wynagrodzenia pracowników, opłaty za wynajem i funkcjonowanie biura oraz zakup usług, które pomagają w skutecznym prowadzeniu działalności. Zachowanie płynności finansowej jest także ważne z innego powodu – niejednokrotnie przyszli kontrahenci i klienci oceniają współpracę z firmą, zwracając uwagę właśnie na dane dotyczące tego aspektu prowadzenia biznesu. Według raportu Krajowego Rejestru Długów[i] aż 44% firm dotyka problem terminowej zapłaty faktur, dlatego że ich klienci nie są w stanie im zapłacić. Z kolei 42% przedsiębiorców deklaruje, że w obliczu pandemii koronawirusa straciło zaufanie do wiarygodności swoich kontrahentów.

Jak zatem uzyskać odpowiednią płynność? Warto zachować pewien balans i dbać nie tylko o to, aby poziom środków nie był zbyt niski. Dobrze sprawdza się również inwestowanie części kapitału. Nie można też zapomnieć o monitoringu płatności – zarówno należności, jak i zobowiązań. Znacząco ułatwiają to internetowe narzędzia, np. maile, wezwania do zapłaty czy e-faktury. Uważa się, że monitoring płatności wspiera utrzymanie płynności finansowej.

Te możliwości nie wystarczają jednak w obliczu pandemii koronawirusa. Obecna sytuacja wymaga specjalnych środków.

Planowanie, planowanie, planowanie

Wiele biznesów funkcjonuje na zasadzie naczyń połączonych. Gdy w jednym coś nie działa, inne też to odczuwają. Dlatego warto zastanowić się, co możemy zrobić, aby zminimalizować szkody.

Wszystko zaczyna się od planowania. Teoretycznie, przy ciągłych zmianach rządowych decyzji, jest to utrudnione, jednak nie jest niemożliwe. Najpierw spokojnie zastanówmy się nad kosztami prowadzenia działalności. W przypadku tych, które są niezbędne, możemy próbować coś zmienić. Przykładowo, spróbujmy obniżyć kwotę za wynajem biura, w którym pracujemy.

Jeśli mamy taką możliwość, skorzystajmy też z tarczy antykryzysowej. W jej ramach jest chociażby opcja dofinansowania pensji pracowników bądź zawieszenia składek ZUS. W pierwszej kolejności zapanujmy więc nad wydatkami i kosztami prowadzenia działalności. Następnie zastanówmy się nad tym, co zmienić w naszej firmie. Dbanie o płynność finansową firmy wymaga analizy działania w każdym obszarze.

Zmiana modelu biznesowego

Ma go każde przedsiębiorstwo. Długoterminowa strategia firmy jest nastawiona na osiąganie możliwie jak najwyższych zysków przy jednoczesnym wykorzystaniu własnych zasobów. Niekiedy, ze względu na bardzo różne czynniki, taki model biznesowy musi ulec zmianie.

Jak już wspomnieliśmy, na pandemii tracą wszyscy. Do biznesów, które mają obecnie najwięcej problemów, należą przede wszystkim turystyka, gastronomia oraz transport. Próby rozwiązań tych naturalnych problemów obserwujemy już od pewnego czasu. Firmy albo zmieniają model biznesowy, albo dodają produkty czy usługi do swojej oferty.

Dziś niemożliwa jest choćby sprzedaż stacjonarna. Nie znaczy to jednak, że nie można wprowadzić na stałe sprzedaży online lub z dowozem. Dobrze obrazują to przykłady polskich restauracji.

  • Gastronomia skrojona pod potrzeby klienta

Wiele restauracji postanowiło dostarczać dania z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Przygotowywane potrawy powstają z produktów dostępnych w danym czasie, zaś internauci mogą w pełni korzystać z różnorodnego menu.

Równie dobrze radzą sobie piekarnie stawiające na tradycyjne pieczywo. Logistyka działań niektórych z nich pokazuje, że są to akcje w pełni przemyślane. Niejednokrotnie piekarnie dzielą miasta na strefy i wyznaczają dni, kiedy mogą dostarczyć pieczywo do danej dzielnicy. W ten sposób chaos zostaje pokonany przez porządek i ład. Ponadto, wprowadzane są także abonamenty, obejmujące wybrane przez klienta produkty. Cena jest okazyjna, towar dostarczany cyklicznie, zatem jest to sytuacja, w której wszyscy wygrywają. Klient ma dostęp do świeżego pieczywa, zaś piekarnia ma stałe zamówienia.

  • Trening pod okiem eksperta

Szkoły tańca także nie pozostają w tyle. Chociaż ich studia obecnie nie funkcjonują w stacjonarnej formie, to tanecznym krokiem wkraczają w strefę online. Za pomocą specjalnych platform organizują normalne zajęcia, z dostosowaniem do domowych warunków. W podobny sposób działają trenerzy, prowadząc treningi i udzielając na bieżąco wskazówek. Wystarczy mieć jedynie internet oraz dobrą kamerkę.

  • Przekuj pomysły w czyn

A co jeśli nasza branża wymaga stałego kontaktu z klientem? Nie oznacza to wcale, że musimy zdać się na los. Przemyślmy chociażby stworzenie linii produktów. Być może pomysł już od dawna krążył gdzieś w naszej głowie, jednak dotąd nie było czasu na jego realizację. Teraz jest! Przykładowo, jeśli działamy w branży fryzjerskiej, to jest to dobry moment na wypuszczenie własnych kosmetyków czy akcesoriów do włosów.

Czas, gdy pozostajemy w domu, można wykorzystać także na edukację. Zaproponujmy klientom webinary związane z naszą branżą, internetowe konferencje i szkolenia. To kolejny sposób na to, aby zostać zapamiętanym jako ekspert w branży, co również może przełożyć się na wyniki finansowe.

Poprawa płynności finansowej

Wiemy już, że dywersyfikacja źródeł dochodu jest możliwa. O jakich zasadach należy jeszcze pamiętać, aby poprawić płynność finansową firmy oraz zmienić model biznesowy?

  • Znajdź coś, co cię wyróżnia

Naśladowanie sprawdzonych rozwiązań to nic złego. Dobrze działające modele warto wdrożyć w swojej firmie, pamiętając jednocześnie o szczegółach wyróżniających nas na rynku. Przemyślmy swoje dobre strony oraz zasoby, którymi dysponujemy. Mając świadomość możliwości, sprawniej wprowadzimy zmiany.

  • Testowanie

Obecna sytuacja jest nietypowa, ale to tylko kolejny pretekst do tego, aby testować nowe rozwiązania i pomysły. Dzięki temu zobaczymy, co się sprawdza, a także czego oczekują klienci. Takie doświadczenia z pewnością pozwolą również wysnuć wnioski na przyszłość.

  • Płatność oraz zamówienia przez internet

Pamiętajmy, że im prostsze rozwiązania, tym lepiej dla naszego biznesu. Wiele sklepów, zarówno większych, jak i lokalnych, przyjmuje zamówienia przez internet, zarówno przez profil na Facebooku, jak i telefonicznie. Żeby zapłacić wystarczy dokonać przelewu, płatności kartą bądź BLIK-iem. Tak zamówiony towar dostarczany jest do klienta, najczęściej prosto pod drzwi.

  • Nawet jeśli coś działa, to… można to poprawić

Nowy model biznesowy działa już od pewnego czasu, ale i tak powinniśmy się zastanowić, co jeszcze wymaga poprawek. Mogą to być szczegóły, lecz często to właśnie one wpływają na optymalizację pracy całej firmy. Z czasem możemy na przykład zwiększyć grupę swoich odbiorców lub wprowadzić nowe działania marketingowe lub PR-owe. Z pewnością takie pomysły przyniosą korzyści.

Zachowanie płynności finansowej w przedsiębiorstwie wymaga zatem dobrego planu. Obecne, niesprzyjające warunki znacząco to jednak utrudniają. Warto więc reagować na bieżąco i korzystać z dostępnych nam narzędzi oraz doświadczeń innych, aby nasza firma wyszła zwycięsko z trudnych czasów.

[i] Centrum Prasowe KRD – dostęp 20.04.2020 r.

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez BrainSHARE IT sp. z o.o. oraz partnerów handlowych BrainSHARE swoich danych osobowych w zakresie niezbędnym do obsługi zgłoszenia

Email marketing powered by FreshMail