Strona główna Firma Ergonomia a home office – jak zorganizować miejsce pracy w domu
Ergonomia a home office – jak zorganizować miejsce pracy w domu
1

Ergonomia a home office – jak zorganizować miejsce pracy w domu

0
1

Większość z nas nie wybrała pracy zdalnej. Nie jesteśmy do niej przyzwyczajeni. Co więcej, nie każdy z nas jest stworzony do takiej pracy. Jednak ze względów bezpieczeństwa na home office zdecydowało się wiele firm. Warto więc wiedzieć jak sprawnie i zdrowo pracować z domu, a także jak zorganizować swoje domowe miejsce pracy.

Praca w domu różni się od pracy w biurze. Dlatego też zebraliśmy wskazówki, jak podejść do organizacji miejsca pracy w domu. Warto także pamiętać, że każdy z nas jest inny, ma inne przyzwyczajenia i potrzeby, a także inne warunki lokalowe. Poniższe porady należy traktować jako wskazówki, a nie obligatoryjne zalecenia.

Miejsce pracy w Twoim domu

Mówiąc o pracy w domu, wiele osób narzeka na to, że nie może się skupić, ponieważ zbyt wiele innych zajęć odwraca ich uwagę. Z jednej strony to fakt, z którym trudno dyskutować, zwłaszcza, jeśli mamy w domu małe dzieci (wymagające uwagi od rodzica), dzieci w wieku szkolnym (uczące się zdalnie w ciągu dnia) czy partnera, który także pracuje w domu. Z drugiej strony pranie, prasowanie, sprzątanie i gotowanie nie są obowiązkami, które muszą być wykonane natychmiast. Do tej pory czas pracy (8 godzin) i dojazdów (średnio 40 min) były wpisane w każdy tydzień i nie przeszkadzały w obowiązkach domowych. Zachowajmy więc ten balans.

Ważne jest także samo miejsce pracy w Twoim domu. Nie musi to być osobne pomieszczenie, zwłaszcza że nie każdy ma taką możliwość, aby przeznaczyć na domowe biuro jakiś pokój. Wystarczy, aby to była przestrzeń przeznaczona do pracy, a nie do wypoczynku. Ulubiony fotel czy kanapa na pewno są wygodne, jednak do tej pory były kojarzone przez nasz mózg z relaksem, więc niech tak pozostanie. Jeśli nie mamy miejsca, aby wstawić biurko, to wystarczy stół w jadalni. Ciekawym rozwiązaniem są też składane biurka, które po złożeniu nie zajmują naszej domowej przestrzeni.

Ergonomia domowego biura

Istotna kwestią jest także ergonomia, czyli taka organizacja miejsca pracy w domu, aby było wygodne i zdrowe. Czyli nie spędzamy całego dnia z komputerem na kanapie (choć czasem kusi). Zdecydowanie zdrowsza jest dla nas praca przy stole/ biurku. Jeśli nie mamy odpowiedniego krzesła, to warto zapytać, czy możemy wypożyczyć je z biura. Należy także pamiętać o odpowiednim ustawieniu monitora i oświetleniu, aby nasze oczy nie męczyły się szybko.

Podczas pracy w domu szczególnie ważne staje się odizolowanie od otoczenia, zwłaszcza jeśli obok uczą się dzieci a partner prowadzi konsultacje z klientem. Pomocne są słuchawki wygłuszające, które pozwalają na wytłumienie otoczenia. Lub w drugą stronę – jeśli w domu mamy bardzo cicho, a w biurze był zawsze jakiś szum, rozmowy w tle, to warto włączyć muzykę. Wbrew pozorom, pomoże się nam skupić.

Nie zapominajmy także o sprzętach. O ile nie zawsze w domu mamy miejsce i możliwość zainstalowania drukarki czy skanera, to kalkulator, długopis czy kartki na notatki warto mieć pod ręką. Zwłaszcza, jeśli podczas pracy w biurze często z nich korzystaliśmy.

Cykl dnia pracy

Ważną kwestią, szczególnie podczas pracy w domu, jest zachowanie dotychczasowych rytuałów. Jeśli dzień pracy rozpoczynaliśmy w biurze kawą i rozmową ze współpracownikami, to kontynuujmy ten zwyczaj. Można umówić się na wirtualne spotkanie i przy kawie wymienić najważniejsze informacje z innymi pracownikami firmy. Jeśli zaraz po obudzeniu nie sprawdzaliśmy maili w telefonie, to pozostańmy przy tym zdrowym nawyku. To, że praca wkroczyła do naszego domu, nie oznacza to, że jesteśmy 24h/dobę w pracy. Ważne jest rozdzielenie zarówno czasu, jak i miejsca naszej pracy w domu.

Warto także pomyśleć o ćwiczeniach. Pracując w domu zazwyczaj mniej się ruszamy, co w efekcie negatywnie wpływa na nasze samopoczucie. Aktywność fizyczna, nawet niewielka, pozwala nam na zachowanie równowagi biologicznej. Jeśli przestaniemy dostarczać bodźce do naszego ciała, zaczniemy powoli osiadać. Nie tylko fizycznie, ale również mentalnie. Poranne 2 minuty rozciągania, którym przygrywa odpowiednia muzyka, poprawią apetyt i wspomogą naszą koncentrację. Poza tym, może to właśnie jest najlepszy czas na wprowadzenie takiej „dodatkowej” rutyny w naszym dniu.

Warto także pamiętać o ubiorze. W domowym stroju nie czujemy się jak w pracy, co wpływa pośrednio także na nasze skupienie i nastawienie i motywację do działania. Rozpoczynając prace, ubierzmy się, jakbyśmy szli do pracy. W Internecie można znaleźć wiele zabawnych grafik pokazujących pracę podczas home office w np. piżamie, jednak na dłuższą metę takie podejście się nie sprawdzi.

Jak wyznaczyć czas pracy?

Istotną i chyba najważniejszą kwestią jest powiadomienie domowników o rozpoczęciu naszej pracy. Może to być zamknięcie drzwi do pokoju lub nałożenie słuchawek. Objaśnienie jakie sygnały świadczą o rozpoczęciu dnia pracy, powinny wystarczyć. Niestety, na małe dzieci ta metoda nie zadziała – tu nic nie pomożemy. Jednak w miarę możliwości można pomyśleć o pracy zmianowej z partnerem.

W zależności od wykonywanego zawodu, są zadania, które z powodzeniem można wykonywać poza standardowymi godzinami pracy. Telefon i rozmowa z klientem nie zaczeka do wieczora, jednak wprowadzenie faktur czy wprowadzenie rozliczeń dla klienta – tak. Wykorzystywanie w pracy takiego narzędzia jak SaldeoSMART nie tylko ułatwia pracę zdalną, ale także pozwala rozłożyć wykonywanie obowiązków w czasie. Dzięki temu można pracować np. po południu lub wieczorem – w skupieniu i w pełni efektywnie.

Komentarz(1)

  1. Organizacja odpowiedniego miejsca do pracy w domu jest dużym wyzwaniem, na które w obecnych czasach wielu z nas musiało się zmierzyć, dlatego dobrze, że powstają tego typu artykuły pomagające w optymalnym jego realizowaniu. 🙂

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez BrainSHARE IT sp. z o.o. oraz partnerów handlowych BrainSHARE swoich danych osobowych w zakresie niezbędnym do obsługi zgłoszenia

Email marketing powered by FreshMail