Strona główna Baza wiedzy Dotacja z Urzędu Pracy – o czym pamiętać po otrzymaniu środków? [cz. 3]
Dotacja z Urzędu Pracy – o czym pamiętać po otrzymaniu środków? [cz. 3]
0

Dotacja z Urzędu Pracy – o czym pamiętać po otrzymaniu środków? [cz. 3]

0
0

Dotacja z Urzędu Pracy na otwarcie jednoosobowej działalności gospodarczej to dobry sposób na wystartowanie z własnym biznesem. Rozwiązanie to może okazać się przydatne zwłaszcza dla tych, którzy nie posiadają własnych oszczędności, ale mają pomysł na firmę i wystarczająco dużą motywację do podjęcia pracy na własny rachunek.

W pierwszej i drugiej części naszego poradnika skupialiśmy się na tym, kto może ubiegać się o dotację z PUP oraz jak wypełnić wniosek o tego rodzaju dofinansowanie. W trzeciej części opowiemy Wam o obowiązkach, z których musimy się wywiązać po pozytywnym rozpatrzeniu naszego wniosku.

Dotacja z PUP Część 1. Kto może ubiegać się o dotację na otwarcie działalności gospodarczej i jak wypełnić wniosek?
Dotacja z PUP Część 2. Na co zwrócić szczególną uwagę podczas wypełniania wniosku o otrzymanie takiej dotacji?

Choć takich powinności nie ma wiele i w rzeczywistości bardzo trudno jest stracić otrzymaną dotację, to właśnie te najmniejsze zobowiązania bywają zdradliwe, a skutki pozornie nieszkodliwych zaniedbań – najbardziej bolesne dla przedsiębiorcy. Warto pamiętać, że w razie złamania warunków umowy będziemy zmuszeni zwrócić całą kwotę wraz z ustawowymi odsetkami w ciągu 30 dni od otrzymania wezwania od starosty!

Dotacja z Urzędu Pracy a zwrot środków

W ramach udzielonego dofinansowania otrzymujemy zazwyczaj do 25 tysięcy złotych (w zależności od możliwości urzędu oraz kwoty uwzględnionej we wniosku) oraz podpisujemy umowę z PUP, w którym ubiegaliśmy się o dotację. To właśnie złamanie warunków określonych w zawartej umowie może być jedyną przyczyną, z powodu której zostaniemy poproszeni o zwrot całej kwoty wraz z odsetkami.

Aby jednak tak się nie stało, musimy przede wszystkim dokładnie zapoznać się z treścią regulaminu oraz podpisywanej umowy. W zależności od lokalizacji urzędu warunki umowy mogą się od siebie nieznacznie różnić, najczęściej jednak po otrzymaniu dotacji zobowiązujemy się do:

  • Wykorzystania przyznanych środków zgodnie z przeznaczeniem

Czasami nie wszystko udaje się zakupić w zgodzie z wykazem sprzętów zadeklarowanym we wniosku (np. ceny mogą się od siebie różnić lub brakuje naszego towaru w magazynie). W przypadku jakichkolwiek zmian związanych z listą zakupów najlepiej skonsultować się bezpośrednio z osobą zajmującą się naszą sprawą w Urzędzie Pracy i uprzedzić ją o zaistniałej sytuacji.

  • Prowadzenia działalności gospodarczej przez okres minimum 12 miesięcy

Wiąże się to przede wszystkim z regularnym uiszczaniem składek do ZUS oraz prowadzeniem dokumentacji księgowej.

  • Niepodejmowania innej pracy zarobkowej lub niezawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej w okresie pierwszych 12 miesięcy jej prowadzenia

Kwestia dodatkowego zatrudnienia jest bardzo ważna i należy do najczęściej łamanych warunków umowy. Pamiętajmy, że źródłem naszego utrzymania przez najbliższe 12 miesięcy od uzyskania dofinansowania powinny być wyłącznie przychody pochodzące z działalności naszej firmy – nie możemy w tym czasie nawiązywać żadnego innego stosunku pracy.

Obowiązkowa kontrola z Urzędu Pracy

Zakup sprzętu i prowadzenie działalności to nie wszystko. Na rozdysponowanie całej kwoty mamy zazwyczaj około 2-3 miesięcy, po tym czasie musimy wstępnie rozliczyć się z Urzędem Pracy za pomocą faktur, rachunków czy umów kupna-sprzedaży (po sprawdzeniu i skserowaniu dokumentów urzędnik zwróci nam oryginały faktur) potwierdzających właściwe zagospodarowanie przyznanych środków. Z pewnością zostaniemy również zobowiązani do przekazania dowodów rejestracji firmy w Urzędzie Skarbowym, zgłoszenia jej do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (druk ZUA) oraz wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

W trakcie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej urzędnicy złożą nam wizytę kontrolną, podczas której sprawdzą, czy rzeczywiście używamy wszystkich sprzętów uwzględnionych we wniosku. Taka wizyta przebiega zazwyczaj pod nadzorem dwóch wyznaczonych pracowników Urzędu Pracy, którzy mają ze sobą wykaz zaakceptowanych sprzętów i materiałów. Co więcej, wizyta monitoringowa może być udokumentowana fotograficznie.

Większość urzędów uprzedza przedsiębiorców o nadchodzącej kontroli, może się jednak zdarzyć tak, że odbędzie się ona bez wcześniejszej zapowiedzi.

12 miesięcy działalności – i co dalej?

Po roku od otrzymania dofinansowania składamy w urzędzie zaświadczenie z ZUS i Urzędu Skarbowego potwierdzające nieprzerwane prowadzenie działalności gospodarczej. Po wypełnieniu tego ostatniego obowiązku możemy bez żadnych konsekwencji zawiesić firmę lub jeśli zajdzie taka potrzeba, podjąć dodatkowe zatrudnienie.

Co najważniejsze, umowa o przyznanie dotacji reguluje również kwestie podatku VAT. Zazwyczaj kwotę podatku odliczonego od zakupów za pieniądze z dofinansowania zwracamy do Urzędu Pracy, oczywiście jeśli jesteśmy zarejestrowani jako czynni podatnicy od towarów i usług.

Atrakcyjna dotacja z Urzędu Pracy opiewająca nawet na kwotę 25 tysięcy złotych będzie solidnym zastrzykiem gotówki zwłaszcza dla początkującego przedsiębiorcy, którego budżet jest mocno ograniczony. Aby jednak w pełni wykorzystać szansę, jaką daje nam tego rodzaju dofinansowanie, warto uprzednio zapoznać się ze wszystkimi regulaminami oraz spełnić wymogi określone w umowie podpisanej z urzędem. W przeciwnym wypadku całą kwotę stracimy, a szansa na własny biznes przepadnie. Przyszły przedsiębiorco, trzymaj rękę na pulsie!

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Księgowość, rachunkowość, finanse, przedsiębiorczość. Jeden wszechstronny biuletyn.

Email marketing powered by FreshMail