Strona główna Księgowy Dekoracje świąteczne – kiedy jeszcze koszty, a kiedy już reprezentacja?
Dekoracje świąteczne – kiedy jeszcze koszty, a kiedy już reprezentacja?
0

Dekoracje świąteczne – kiedy jeszcze koszty, a kiedy już reprezentacja?

485
0

Czy światełka, koszt zakupu choinki i bombki można wrzucić w koszty? Kiedy urząd skarbowy uzna, że dekoracje świąteczne mogą być kosztem i czego unikać, by nie narazić się fiskusowi?

Dekoracje świąteczne – reklama czy reprezentacja?

Zwyczaj dekorowania sklepów i ich witryn, restauracji, a nawet biur lampkami, choinkami i bombkami wszedł już na stałe do naszej tradycji. Robi się to nawet wtedy, kiedy siedziby firmy nie odwiedzają kontrahenci – w końcu atmosferę można budować również dla pracowników, przyczyniając się tym samym do poprawy jakości pracy i wpływając na przychód. Z tego powodu dekoracje świąteczne można zaliczyć do wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy. Uznał tak Dyrektor Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu (sygnatura: ZD/406-18/CIT/06), podkreślając, że dekorowanie punktów handlowych w okresie świątecznym jest naturalnym wymogiem rynku.

Jeśli jednak dekoracje świąteczne, które zakupione zostaną do firmy, będą zbyt okazałe, mogą okazać się wydatkiem reprezentacyjnym, a nie reklamowym. Takich zaś wydatków nie można zaliczyć do kosztów podatkowych. Kiedy US może uznać, że zakupione dekoracje były zbyt wystawne? Przede wszystkim wtedy, kiedy wydatki zostaną poniesione na rzecz wybranej grupy klientów czy kontrahentów. Może tak się zdarzyć np. wtedy, kiedy w firmie istnieje pomieszczenie dostępne tylko dla wybranej grupy klientów (np. VIP-ów) i tylko w tej sali pojawią się wyjątkowe dekoracje świąteczne.

Podobnie będzie w sytuacji, w której sposób ozdobienia świątecznego biura czy firmy będzie w znaczący sposób odbiegał od tego, jak przystraja biuro czy obiekt branża. Innymi słowy, sposób dekorowania nie powinien znacząco odbiegać od tego, jak w danej branży czy okolicy dekoruje się firmę. Nie oznacza to jednak, że wszyscy przedsiębiorcy w danej dzielnicy muszą dekorować swoje organizacje podobnie, ale powinni zwracać uwagę na swoją działalność i target – jeśli klientami są osoby bardziej zamożne, dekoracje też mogą być bardziej wystawne.

Warto uważać również na zaliczenie wydatków na dekoracje świąteczne w poczet kosztów, kiedy działalność firmy prowadzona jest przez przedsiębiorcę w jego własnym mieszkaniu – nawet jeśli miejsce prowadzenia firmy stanowi jego większą część, a biuro odwiedzają klienci.

Kartki świąteczne – reklama czy reprezentacja?

Kartka świąteczna wysyłana do klientów czy kontrahentów nie jest przekazem reklamowym – nie zawiera informacji o produkcie czy najnowszej promocji. Niemniej może zawierać elementy reklamowe – np. firmowe logo. Jeśli kartka zawiera elementy pozwalające skojarzyć ją jednoznacznie z firmą (a innych przecież klientom nie wysyłamy), to ma charakter reklamowy służący do budowania więzi z klientem i podwyższenia przyszłych przychodów. Jako taka może stanowić koszt uzyskania przychodu – oczywiście jeśli nie jest zbyt wystawna. Urząd skarbowy nie precyzuje dokładnie, czym byłaby wystawna kartka świąteczna, uznać zatem należy, że większość z nich będzie można bez problemu zaliczyć w koszty.

Prezenty dla kontrahentów mail Przeczytaj co musisz wiedzieć, jeśli planujesz zakupić prezenty dla swoich kontrahentów?

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez BrainSHARE IT sp. z o.o. oraz partnerów handlowych BrainSHARE swoich danych osobowych w zakresie niezbędnym do obsługi zgłoszenia

Email marketing powered by FreshMail