Strona główna Firma Controlling, czyli jak nowocześnie zarządzać firmą
Controlling, czyli jak nowocześnie zarządzać firmą
0

Controlling, czyli jak nowocześnie zarządzać firmą

300
0

Czy w zarządzaniu firmą można wykorzystać system finansowo-księgowy? Może Cię to zaskoczy, ale odpowiedź brzmi – tak. Jeśli szukasz najnowocześniejszego i najbardziej efektywnego sposobu zarządzania Twoim przedsiębiorstwem, wybierz controlling.

Controlling – co to takiego?

Controlling to narzędzie pozwalające na efektywne i nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem. Jego zadaniem jest wspieranie typowych funkcji, jakie pełni tradycyjne zarządzanie, takich jak: planowanie, organizowanie, kontrola oraz motywowanie. Controlling czerpie głównie informacje z systemu księgowości. To właśnie stąd pobiera on wszelkie dane dotyczące przychodów, kosztów, zysków oraz strat i w oparciu o nie ustala cele firmy i tworzy plany jej działania. Controlling w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest zorientowany zarówno na jego najsłabsze ogniwa, jak i na sam rynek oraz potrzeby klienta. Co więcej, ma on szybko dostarczać odpowiednich informacji, tak aby możliwa była jak najszybsza reakcja na pojawiający się kryzys. Celem controllingu jest optymalizacja kosztów i usprawnienie funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dzięki dwóm, szczególnie istotnym dla tego sposobu zarządzania elementom, jakimi są planowanie i kontrola, pozwala on zapewnić firmie zysk oraz zagwarantować dalszy rozwój i przetrwanie na rynku.

Jak zbudować system controllingu?

Controlling przyjmuje dwie formy: finansową i operacyjną. Budując złożony i efektywny system informacyjny, należy zacząć od controllingu finansowego, dzięki któremu zdefiniujemy problemy finansowe przedsiębiorstwa. Po kompleksowym zmierzeniu efektywności wszystkich działów firmy można rozpocząć proces wdrożenia controllingu operacyjnego i zająć się planowaniem działań na przyszłość. Pierwszym etapem koniecznym do zbudowania systemu controllingu jest analiza specyfikacji przedsiębiorstwa. Dzięki niej możemy określić odpowiadającą jej koncepcję controllingu. Kolejnym krokiem jest określenie przez zarząd celów firmy. Na ich podstawie tworzy się cząstkowe plany działania, które opracowywane są w powołanych centrach odpowiedzialności. Ostatnim elementem staje się zdefiniowanie budżetu. Jednym z zadań controllingu jest zdolność szybkiego reagowania i ostrzegania w przypadku kryzysów. Dlatego też w procesie jego wdrażania nie można pominąć analizy wskaźników, która pomoże określić potencjalne zagrożenia. Controlling kładzie nacisk na decentralizację przedsiębiorstwa, nadając kompetencje decyzyjne kierownikom niższych stopni. Co więcej, wpływa on znacznie na wzrost odpowiedzialności pracowników poprzez wdrożenie systemu motywacyjnego. Dzięki temu zarówno poszczególne działy, jak i sami pracownicy danej firmy czują się współodpowiedzialni za wyniki przedsiębiorstwa, co znacznie wpływa na jego efektywność.

Dla kogo controlling?

Mimo że wdrożenie systemu controllingu początkowo oznacza koszty, jest to szybko zwracająca się inwestycja, która pomoże kompleksowo określić, jak przedstawiają się finanse firmy. Dzięki controllingowi możemy się dowiedzieć, gdzie się najwięcej wydaje, a gdzie najwięcej zarabia, jaki produkt sprzedaje się najlepiej, a jaki najgorzej oraz czy są jakieś odchylenia od budżetu i jakie jest ich uzasadnienie. Dlatego też motywacją do zbudowania tego typu systemu zarządzania staje się głównie chęć obniżenia kosztów, usprawnienia obiegu informacji, poprawa płynności finansowej oraz wzrost motywacji do działania wśród pracowników. Z controllingu najczęściej korzystają średnie i duże przedsiębiorstwa, które chętnie wykorzystują możliwość pokrycia części jego kosztów z dotacji unijnych.

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez BrainSHARE IT sp. z o.o. oraz partnerów handlowych BrainSHARE swoich danych osobowych w zakresie niezbędnym do obsługi zgłoszenia

Email marketing powered by FreshMail