Strona główna Klient Biura Biznesplan dla opornych – jak dobrze przygotować się do prowadzenia interesu?
Biznesplan dla opornych – jak dobrze przygotować się do prowadzenia interesu?
0

Biznesplan dla opornych – jak dobrze przygotować się do prowadzenia interesu?

0
0

Trudno wyobrazić sobie dobrze funkcjonujące przedsiębiorstwo bez solidnie sporządzonego biznesplanu. Przemyślany i dobrze przygotowany, jest prawdziwym fundamentem rozwijającej się działalności. Biznesplan ułatwia sprecyzowanie krótko- i długoterminowych celów, a tym samym wytycza kierunek rozwoju firmy i jest narzędziem nadzorującym realizację ustanowionych działań.

Niestety, wielu przedsiębiorców wciąż traktuje biznesplan jedynie jako niezbędne wsparcie przy uzyskaniu dotacji czy kredytu w banku, marginalizując jego nieocenione znaczenie dla sprawnej egzystencji i rozwoju firmy. Dlaczego biznesplan jest tak ważny i na co zwrócić uwagę podczas jego tworzenia?

Po co mi biznesplan?

Biznesplan to obowiązkowe narzędzie każdego przedsiębiorcy, zarówno prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą, jak i zarządzającego większą firmą. To strategia działania i drogowskaz w jednym, dzięki któremu łatwiej będzie nam podejmować decyzje kluczowe dla firmy. Co istotne, to jedyne narzędzie, które zawczasu uchroni nasze przedsięwzięcie przed ewentualną katastrofą. Dlaczego? Ponieważ w interesach najważniejszy jest trzeźwy osąd i chłodna kalkulacja, a nic tak nie ściąga na ziemię podekscytowanego przedsiębiorcy jak niekorzystna analiza biznesowa. Biznesplan nie tylko wytycza kierunek rozwoju danego biznesu, ale przede wszystkim uwydatnia jego słabe punkty i wskazuje pułapki, które powinni omijać zwłaszcza początkujący przedsiębiorcy!

Solidny biznesplan jest najlepszym doradcą biznesowym, ponieważ dostarcza bezcennych informacji o kondycji firmy oraz prawdopodobieństwie odniesienia sukcesu. Nierzadko w trakcie jego sporządzania okazuje się, że obrana przez nas taktyka jest nie tylko nieopłacalna, ale wręcz niemożliwa do zrealizowania w warunkach rzeczywistych. Pomaga nam to zawczasu podjąć odpowiednie działania mające na celu zmianę strategii prowadzenia firmy lub też zawieszenia działalności na jakiś czas. I choć nikt nie lubi zwijać żagli przed wypłynięciem na pełne morze, to zdecydowanie warto zaufać naszemu sternikowi i poczekać na korzystniejszy wiatr.

Jak napisać dobry biznesplan?

Aby prawidłowo ocenić potencjał planowanego przedsięwzięcia, warto pamiętać o kilku ważnych zasadach tworzenia biznesplanu. Przede wszystkim powinien być napisany w sposób przejrzysty i zrozumiały – zwłaszcza dla osób, które nie są zaprzyjaźnione z tematyką naszego biznesu. Jest to bardzo istotne również w przypadku ubiegania się o kredyt lub dotację, gdzie musimy w prosty sposób zaprezentować nasze przedsięwzięcie jako opłacalne. I choć na próżno szukać wzorca idealnego biznesplanu, to jednak istnieje kilka punktów, dzięki którym nasz dokument nie tylko zaprezentuje realny potencjał przedsięwzięcia, ale też zyska w oczach osób oceniających nasz projekt.

  1. Streszczenie projektu

Jest to jeden z najogólniejszych, ale też najważniejszych elementów biznesplanu. Mimo że znajduje się na początku, warto zostawić sobie jego napisanie już po uporaniu się z bardziej zaawansowanymi punktami biznesplanu. W streszczeniu projektu powinniśmy przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie: „Co to jest?” lub „O co chodzi w Twoim biznesie?”. Warto tutaj podkreślić wszystkie atuty naszego przedsięwzięcia oraz zaznaczyć, dlaczego będzie wyróżniało się na tle innych. Nie bez znaczenia jest również nasze doświadczenie zawodowe i inne kompetencje, dzięki którym udowodnimy, że posiadamy wiedzę niezbędną do samodzielnego zarządzania organizacją.

  1. Charakterystyka przedsiębiorstwa i produktu

Choć sama charakterystyka przedsiębiorstwa jest krótka i ogranicza się do przedstawienia podstawowych informacji, takich jak nazwy firmy, wybranej formy prawnej, przedmiotu działalności czy misji i celów jej przyświecających, to o wiele więcej pracy musimy włożyć w odpowiednie zaprezentowanie naszego produktu. W tym punkcie nie może zabraknąć wnikliwej analizy skupionej wokół przedmiotu naszej działalności, na którą składa się m.in. przyjęta przez nas strategia cenowa, strategia sprzedaży i dystrybucji oraz porównanie naszej oferty z konkurencją. Co istotne, warto tutaj wyjaśnić też przewagę konkurencyjną naszego produktu, a także opisać plany związane z jego rozwojem i unowocześnianiem.

  1. Analiza finansowa

Jest to zdecydowanie najtrudniejsza i najbardziej czasochłonna część każdego biznesplanu. Aby była sporządzona kompletnie i rzetelnie, musimy nie tylko opracować plan inwestycyjny, ale też prognozę przyszłej sprzedaży oraz kosztów prowadzenia działalności. Niezależnie od profilu firmy, w analizie finansowej powinny znaleźć się: bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływów środków pieniężnych. Co najważniejsze, wszystkie dane powinny być zgodne z prawdą – fałszując wyniki analizy finansowej nie tylko tracimy wiarygodność w oczach adresatów biznesplanu, ale przede wszystkim zaprzepaszczamy szansę na właściwe oszacowanie potencjalnych przychodów!

Jakie koszty stałe najczęściej ponoszą przedsiębiorcy? Sprawdź, co trzeba uwzględnić w planie kosztów.
  1. Rynek i konkurencja

Żyjemy w czasach rozhulanego konsumpcjonizmu, w których z jednej strony nie możemy narzekać na brak zainteresowania ze strony klientów, z drugiej natomiast musimy nieustannie trzymać rękę na pulsie, aby nie zostać w tyle za mnożącą się w błyskawicznym tempie konkurencją. W tym punkcie biznesplanu musimy przedstawić rynek, na jakim przyjdzie nam walczyć o lojalnego klienta. Ponadto, nie powinniśmy zapomnieć również o scharakteryzowaniu najgorętszych trendów w branży czy najgroźniejszych konkurentów.

Analiza rynku to także znakomite miejsce do zaprezentowania mocnych i słabych stron naszego przedsięwzięcia oraz zagrożeń, które mogą się pojawić w trakcie działalności. I choć nikt nie lubi przyznawać się do słabości, to w rzeczywistości doskonała organizacja nie istnieje i każda posiada swoją piętę achillesową. Co istotne, im wcześniej zauważymy potencjalny problem, tym szybciej go rozwiążemy i zwiększymy szansę na powodzenie interesu!

Solidny biznesplan to nic innego jak opis działania naszej przyszłej firmy. Sporządzony rzetelnie i na podstawie prawdziwych danych, jest potężną bronią w walce z konkurencją oraz wszelkimi kłopotami w przedsiębiorstwie. Dlatego warto poświęcić trochę czasu i zaplanować swoje działania, aby realnie ocenić szanse naszego biznesu w starciu z rynkowymi realiami. A czy Twój biznesplan jest już gotowy?

Jeśli chcesz napisać dobry biznesplan dla swojej firmy, zapoznaj się z metodą SMART.

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Księgowość, rachunkowość, finanse, przedsiębiorczość. Jeden wszechstronny biuletyn.

Email marketing powered by FreshMail