Strona główna Firma 5 pomysłów na obniżenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej
5 pomysłów na obniżenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej
0

5 pomysłów na obniżenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej

0
0

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z generowaniem kosztów. Jeżeli chcesz, aby w Twojej kieszeni zostawało więcej pieniędzy niż dotychczas, pozostaje wdrożyć rozsądną optymalizację. Poznaj 5 skutecznych rozwiązań na obniżenie kosztów prowadzenia firmy.

Właściciele firm często szukają sposobów na zminimalizowanie kosztów. Zasada jest prosta – im większa firma, tym większe mogą być oszczędności. Rozsądna optymalizacja nie polega jednak na cięciu pensji pracownikom, ale na przyjrzeniu się wydatkom i ich przeanalizowaniu. Oszczędności nie mogą też negatywnie odbić się na jakości świadczonych usług czy oferowanych produktów, bo inaczej firma może stracić na konkurencyjności.

1. Czy płacisz za korzystanie z rachunku bankowego?

Umowę o prowadzenie rachunku bankowego podpisałeś z bankiem kilka lat temu, w momencie otwarcia firmy? Bardzo możliwe, że to właśnie tu znajdziesz spore pole do oszczędności. Współcześnie banki oferują darmowe rachunki bankowe. Możesz uniknąć opłat za:

  • prowadzenie rachunku bankowego,
  • przelewy bankowe (w tym do ZUS i US),
  • wypłatę środków z bankomatów,
  • obsługę karty płatniczej,
  • przelewy natychmiastowe (np. 3 pierwsze w miesiącu).

Jeżeli miesięczne opłaty za rachunek bankowy kosztują Cię choćby 10 zł, to rocznie możesz zaoszczędzić aż 120 zł tylko na zmianie banku.

Co miesiąc płacisz za możliwość korzystania z programu do wystawiania faktur? Niektóre banki, w ramach rachunku bankowego, dają klientom bezpłatny dostęp do księgowości online.

Program do fakturowania-mail Program do wystawiania faktur może być dostępny także w ramach współpracy z biurem rachunkowym. Poznaj korzyści takiego rozwiązania

2. Czy muzyka w Twojej firmie to konieczność?

Prowadzisz restaurację, sklep samoobsługowy lub salon piękności? Bardzo prawdopodobne, że jedną z pierwszych czynności, którą wykonują Twoi pracownicy po przyjściu do pracy jest włączenie radia. Dla każdego przedsiębiorcy to kosztowna czynność, bo wiąże się ona z uiszczeniem opłaty do ZAiKS-u.

Aktualne stawki obowiązujące za publiczne odtwarzanie utworów są dostępne na stronie internetowej ZAiKS. Wysokość stawek zależy od kilku czynników, np. liczby miejsc w obiekcie oraz wielkości miejscowości, w której lokal działa. Przykładowo właściciel 20-miejscowego lokalu gastronomicznego w Warszawie miesięcznie musi zapłacić 104,43 zł.

Aby nie płacić za odtwarzanie utworów, rozwiązaniem jest skorzystanie z muzyki niekomercyjnej. Tej w ostatnich latach jest coraz więcej, zatem wybór jest spory.

3. (Nie)potrzebne podróże służbowe

Pozyskiwanie klientów czasem wymaga przeprowadzenia prezentacji. Podróże służbowe wiążą się jednak ze sporymi kosztami. Jeżeli w Twojej firmie są one organizowane bardzo często, zastanów się, czy możliwe jest ich ograniczenie, ale bez uszczerbku na obsłudze klienta.

Współcześnie prezentacja produktów nie zawsze musi odbywać się w siedzibie klienta. W niektórych sytuacjach można skorzystać z nowoczesnych form komunikacji i przeprowadzić prezentację przez Internet. Również usługi serwisowe np. aplikacji mogą odbywać się na odległość. Z punktu widzenia każdej firmy to spore oszczędności, bo nie trzeba płacić za paliwo, nocleg i wypłacać dietę pracownikowi.

4. Oszczędności na rachunkach za prąd

Spore pole do oszczędności można też znaleźć w treści umowy z dostawcą energii elektrycznej oraz wymianie oświetlenia i sprzętu na energooszczędny. W przypadku umowy warto przeanalizować zapisy dotyczące aktualnej taryfy. Może się okazać, że dostawca ma w ofercie taryfę, która będzie lepiej niż dotychczasowa pasować do specyfiki Twojej firmy.

Według specjalistów oszczędności na rachunkach za prąd mogą sięgać nawet 35 proc. W ostatnich latach szczególną popularnością cieszą się automatyczne wyłączniki światła, które montuje się m.in. w toaletach i pomieszczeniach socjalnych. Zastosowanie ich pozwala wyeliminować niepotrzebne koszty związane z negatywnymi nawykami pracowników.

Jeżeli w najbliższym czasie zamierzasz wymienić w firmie sprzęt komputerowy, wybieraj wśród urządzeń energooszczędnych. Inwestycja szybko się zwróci, jeżeli komputer jest użytkowany przez cały dzień, a nie jedynie sporadycznie.

5. Umowy podpisywane z pracownikami

Jeszcze kilkanaście lat temu najbardziej pożądaną wśród pracowników formą zatrudnienia była umowa o pracę. Współcześnie wielu pracowników dostrzega korzyści płynące z elastycznych umów cywilnoprawnych. Dla przedsiębiorcy zróżnicowanie form zatrudnienia także może być bardzo korzystne i przynieść konkretne oszczędności.

Umowa o pracę jest niezbędna tylko w niektórych sytuacjach, gdy spełnione są warunki określone w kodeksie pracy. W innych przypadkach możliwe jest podpisanie umowy zlecenia czy o dzieło. Załóżmy, że zatrudniasz pracownika zajmującego się marketingiem. Nie ma on ścisłych godzin pracy, a pracę wykonuje w dowolnym miejscu. W takiej sytuacji podpisanie umowy o pracę nie jest konieczne.

Niektórzy pracownicy decydują się na samozatrudnienie (np. księgowy), aby móc współpracować z wieloma firmami i zmaksymalizować zysk. Współpraca z takimi pracownikami również firmie będzie się opłacać.

Czy samozatrudnienie się opłaca? W jakiej sytuacji warto je rozważyć?

Sposobów na obniżenie kosztów prowadzenia działalności można znaleźć na pewno więcej. Przed wszystkim zawsze warto analizować wydatki i mieć wiedzę o tym, na co są wydawane firmowe pieniądze. Dzięki temu optymalizacja kosztów będzie znacznie prostsza.

ZOSTAW KOMETARZ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dołącz do naszego Biuletynu!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez BrainSHARE IT sp. z o.o. oraz partnerów handlowych BrainSHARE swoich danych osobowych w zakresie niezbędnym do obsługi zgłoszenia

Email marketing powered by FreshMail